Wednesday, May 20, 2009

virago 250,535 tuning

Faktor yang boleh menyumbang kepada setting enjin virago menjadi tak ngam? Camner nak bagi tip top?

saya nk sentuh sikit pasal carb for virago especially laa......nie berdasarkan pengalaman saya bersama pakar2 setting carb virago......

carb virago ada dua daifrm......satu main daifrm satu lagi additional daifrm......salah satu kalau terkoyak memang takde power serta semput2 akan berlaku........timing idle akan menjadi tak menentu dan susah nk mengawal setting selari pada kedua2 carb sekiranya berlaku kebocoran angin.......disitu kiter dh bleh kesan masalah pada carb tersebut.....

main daifrm:- ia bertujuan untuk menghasilkan pancutan minyak bagi sessi pembakaran dlm blok.....minyak akan keluar pada lubang jarum daifrm setelah trottle minyak dipulas.....dan minyak akan disedut ke dalam blok serta ia akan menghasilkan pembakaran.......boleh di adjust tahap pancutan minyak.....

additional daifrm:- tak silap aku laa.....ia bertujuan tuk mengawal kemasukkan minyak melalui lubang menghala ke jarum piston diafrm......sakit kepala aku fikirkan balik la.......tapi masalah nie kurang terjadi.............

terdapat beberapa special tool tuk adjust setting carb virago nie......nanti saya cari pict tool tu k.....tapi jika nk lakukan secara manual pun boleh....just adjustkan angin serta pancutan minyak nk kena balance......kalau nk custom bunyi pun boleh.....nk seketul2 keluar konon2 cam bunyi Harley tu pun bleh adjust......akan tetapi motor anda akan mengalami rasa semput2 sket laa.....lepas tu.....top speed ok jee.....kalau ade masalah pada top speed tu bermakna setting tak betul......minyak kurang masuk n angin tertutup lebih.......kalau meletup2 lak.......minyak masuk lebih angin pun lebih........kandungan minyak masuk ke blok lebih tu yg membuatkan ia meletup biler nk start.......satu lagi plug ade masalah tu yg membuatkan minyak terkumpul dlm blok.....ia dinamakan overflow........diingatkan....jangan sesekali suka push trotle biler nk start motor......slalu akan terjadi overflow......

saya rasa setakat nie dulu user manual tuk Carb Virago yg bleh saya kasi....kalau silap kasi betul kan k.........nie berdasarkan ape yg saya dh lakukan pada motor saya.......ia betul2 berkesan.....ekkkekekeke.....



p/s : kepada sesiapa yang ada ilmu tentang lain2 moto boleh lah pm aku at palie_aeu6904@yahoo.com


No comments: